miercuri, 19 ianuarie 2011

INTERVIU: Chinezu se destăinuie: "A fi jurnalist în 2011, este un pic altfel decat se învaţă în şcoli"



Chinezu a acceptat cu mult drag să-mi acorde un interviu pentru ziarul "Vocea studentului", pe care l-am realizat împreună cu alţi cinci colegi de la secţia de Jurnalism (Univ. de Nord). Precizez că ziarul va putea fi achiziţionat de la toate chioşcurile de ziare din Baia Mare, începând cu vineri, 21 ianuarie. :D Glumeam, evident. No, să vedem ce o zis Cristi. :)

De ce ai ales sa studiezi jurnalismul la Bucuresti?

Eu am ajuns la facultate in 1993. Am ales sa fac jurnalismul pentru ca mi se parea atunci ca e cea mai buna meserie din lume, care mi se potriveste la fix. Intre timp mi-am revenit :)) Eu am facut chiar din timpul liceului un fel de revista hand-made, impreuna cu un coleg de clasa, Adi Dobra, adica de aia scrisa de mana si cu desene adevarate :)) Plus ca am facut parte din redactia unei reviste de care o sa imi aduc aminte toata viata si care se numea Buturuga mica :)

Dupa terminarea studiilor, ai activat in domeniu?

Inca din timpul cursurilor am fost corespondent pe Bucuresti la Radio Galaxia Baia Mare, apoi m-am angajat la revista Baricada, apoi la Ultima Ora, apoi la Antena 1. Dupa care am zis stop joc si am ales sa imi fac o familie. Pentru ca jurnalistica asta de Bucuresti, daca vrei sa o faci cu pasiune (si eu doar asa, cu pasiune, stiu face lucrurile) iti fura toata viata, nu mai ai timp de nimic altceva. Si eu am ales sa imi fac o familie. Cea mai buna decizie din viata mea :)

De cand esti plecat din Baia Mare? Intentionezi sa te intorci in viitorul apropiat?

Sunt plecat din 1993. Apoi am revenit in Baia Mare prin 2000 si am scris si pentru Informatia Zilei, dupa care am fost sef de cabinet al prefectului. O perioada interesanta, din care am avut mult de invatat :)) Dar din 2003 m-am reintors in Bucuresti si chiar nu stiu cand si daca o sa ma introrc in Baia Mare. De vrut, vreau, clar, dar nu stiu ce sa zic...

Cu ce te ocupi in momentul de fata? Ai si alte proiecte de viitor?

Dupa cum stii, ma joc serios in blogosfera pe chinezu.eu si am dat drumul la sportlocal.ro (care face imiediat 2 ani) si, mai recent, la politicalocala.ro. Mai am in cap niste idei, dar toate la vremea lor :) Am si o firma de consultanta, care, asa pe scurt, iti spune cu ce se mananca social media si cum trebe sa te promovezi acolo :))

Cum vezi presa din Romania la ora actuala? Plusuri, minusuri…

Incerc sa nu raspund la intrebari legate de starea presei. Pentru ca vreo 2 ani nu prea mai citesc presa. Prefer sa ma informez din bloguri si din social media. E o decizie asumata, pentru ca nu mai am timp si de aia, si de aia. Adica sa nu inteleaga cineva ca as spune ca presa e naspa si de aia citesc bloguri. Nu, presa nu e mai naspa decat suntem noi ca natiune. Presa e asa pentru ca noi suntem asa. Plusuri? Cel mai mare plus este ca presa exista. Minusuri? Din ce in ce mai putine materiale care sunt esenta jurnalismului: anchete si reportaje.

Esti unul dintre cei mai cunoscuti bloggeri din tara. Cum ai reusit sa ajungi atat de cunoscut doar prin intermediul blogului?

Blogul a fost doar partea cea mai vizibila. E mult de munca sa iti construiesti un brand. Iti trebuie strategie, iti trebuie resurse, iti trebuie chiar si bani. E o munca intensa, dar o munca atat de frumoasa :) La mine succesul a venit din faptul ca am reusit sa arat ca asa cum sunt eu in persoana, in realitate, asa sunt si pe blog. Si prin faptul ca nu m-am rezumat doar la a scrie pe blog, ci am iesit si am cunoscut lume, m-am imprietenit cu foarte multi.

Cata lume te citeste zilnic si ce ii face sa se intoarca si a doua zi?

Eu am ”gasca” mea de 1000 si un pic pe zi. Dar aici vorbim nu doar de cei care intra pe blog, ci si de cei aproape 4800 de followeri pe twitter si cei peste 4000 de prieteni pe facebook. Pentru ca a trai in social media astazi inseamna inclusiv asta, prezenta pe retele sociale. De ce revin, de ce ma citesc? Pentru ca sunt un chinez ca tot romanu :))

Ce le transmiti celor care studiaza jurnalismul? Au vreo sansa sa se realizeze prin aceasta specializare?

Sa deschida bine ochii la ce se intampla in lume. Sa inteleaga ca un jurnalist bun scrie pentru ceilalti si stie ce vor ceilalti de la el. Si sa inteleaga faptul ca a fi jurnalist acuma, in 2011, este un pic altfel decat ii invata la scoala de jurnalism :) Sa se uite la CNN, sa analizeze ce fac ei acolo pe si pentru internet si vor intelege ce vreau eu sa spun aici :) Sansa nu ti-o da specializarea. Cel mult specializarea iti ofera pretextul. Sansa ti-o dai singur atunci cand profiti de ea si te pregatesti pentru ea :)

Introdu e-mailul pentru abonare:

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu